Banerprocello-kopia
procello2
procello1
procello4
procello5
procello6
BanerProcello23

BIOGRAFIE ARTYSTÓW

XIV Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków
28.06.2022 roku
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Wacława z Szamotuł

Fryderyk midor

Wiolonczelista urodzony w 2008 roku w Katowicach. Rozpoczął swoja przygodę z muzyką w wieku pięciu lat od nauki gry na gitarze. Rok później rozpoczął naukę gry na wiolonczeli w klasie pani mgr. Alicji Murzynowskiej w Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia imienia Stanisława Moniuszki w Katowicach. Dzis jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II-go stopnia imienia Karola Szymanowskiego w Katowicach. Pedagogiem prowadzącym jest pani mgr Anna Tumidajska. Od 2017 roku jest również uczniem Prof. Davida Grigoriana. Fryderyk jest laureatem 41 polskich i międzynarodowych konkurów wiolonczelowych, gdzie w większości zdobywał pierwsze miejsca i nagrody specjalne. W ciągu ostatnich dwóch lat były to: 12th Antonio Janigro International Cello Competition 2020 w Zagrzebiu, XI Internationale Karl Adler Musik Wettbewerb 2020 w Sztuttgarcie, XV Młodzieżowy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im K. Wiłkomirskiego 2020 w Poznaniu, 3rd Gustav Mahler Prize Cello Competition 2021 w Jihlavie, 26 International Heran Cello Competition 2021 Usti nad Orlici , NorthEast Music Teachers Association Strings Competition 2021 w Summit USA, International Bach Solo Competition 2021 w Poznaniu, XV International Cello Competition Jan Vychytil 2021 w Pradze. Na wszystkich tych konkursach zdobył 1 miejsce bądź Grand Prix. Oprócz gry na wiolonczeli lubi rysunek, podróże i koty.

Patrycja Wachowicz

Urodziła się w Poznaniu. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Andrzeja Tatarskiego. Jest laureatką licznych nagród. W 1995 jury Ogólnopolskiego Konkursu na Stypendia Artystyczne im. Fryderyka Chopina w Warszawie przyznało jej Stypendium I stopnia oraz nagrodę specjalną i medal im. Johna Fielda, prekursora nokturnów Fryderyka Chopina, ufundowane przez Ambasadę Irlandii. Rok później awansowała do półfinału II Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy.

W 1996 roku otrzymała stypendium udzielone przez Yamaha Music Foundation of Europe, a dwukrotnie w latach 1997 i 1999 stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W 1999 roku otrzymała tytuł laureata na Konkursie Młodych Talentów w Słupsku. Pianistka bierze aktywny udział w życiu koncertowym jako solistka i kameralistka. W 1997 roku wraz z kwartetem fortepianowym uzyskała dyplom honorowy finalistów na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku a pół roku później otrzymała II nagrodę na XIII Międzynarodowym Konkursie im. K. Bacewicza w Łodzi. W 1998 roku zajęła IV miejsce w kategorii duetów na I Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Zakopanem.

Do tej pory doskonaliła swoje umiejętności na kursach pianistycznych i kameralnych w kraju i zagranicą, m.in.w Hiszpanii i Austrii. Wiosną 1999 została zaproszona na cykl koncertów Muzyki Polskiej i Johna Fielda do Irlandii. Od 1999 pracuje w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu jako pianista w klasach: skrzypiec, altówki, wiolonczeli i kontrabasu. Uczestniczy w wielu koncertach oraz konkursach towarzysząc młodym utalentowanym młodym muzykom. Wielokrotnie otrzymała nagrody za wyróżniający się akompaniament.

Roberto Trainini

Urodził się w 1975 roku w Bari we Włoszech. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął przez przypadek w wieku 10 lat, kiedy wujek ojca – wiolonczelista – powrócił z Ameryki Południowej i zapytał, czy Roberto chciałby spróbować grać: od tego czasu nigdy nie rozstał się z wiolonczelą. Po ukończeniu studiów we Włoszech w klasie Vincenzo Caminitiego oraz Pietro Bruno, w 1996 roku przeniósł się do Szwajcarii, gdzie został stypendystą International Menuhin Music Academy oraz członkiem Camerata Lysy. Pobierał nauki w wielu prestiżowych instytucjach, m.in. u Radu Aldulescu (Międzynarodowa Akademia Muzyczna im. Yehudi Menuhina), u Wolfganga Mehlhorna (Hochschule für Music, gdzie obronił doktorat z oceną summa cum laude), u Michela Straussa (w paryskiej CNSMD) i u Stevena Isserlisa (Prussiacove, Anglia).

Jest zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelowych: IV nagroda na Międzynarodowym konkursie w Markneukirchen (2001), I nagroda na Konkursie Elise Meyer w Hamburgu (2001), nagroda specjalna na konkursie Arturo Bonucciego w Rzymie (2003), IV miejsce na Konkursie Wiolonczelowym w Belgradzie (2005). Artysta ma bogate doświadczenie orkiestrowe. Był pierwszym wiolonczelistą Opery w Lüneburg (Niemcy), w latach 2009-2009 Singapurskiej Orkiestry Symfonicznej, a do 2010 roku Cypryjskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest założycielem „Hamburger Streichsextett” i Anton Rubinstein Piano Trio. Od 2011 roku jest nowym wiolonczelistą „Meininger Trio” w Kolonii. Wykłada obecnie w Konserwatorium Monteverdi w Bolzano we Włoszech, a także w Academia de Arte de Florencia w Meksyku. Regularnie prowadzi klasy mistrzowskie podczas kursów wiolonczelowych w Polsce, Meksyku, Włoszech, Hiszpanii, Ukrainie, Argentynie.

Paweł Mazur

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kształcił się w klasie prof. Andrzeja Tatarskiego, wybitnego pianisty i pedagoga. Z rodzimą uczelnią związał również swoje życie zawodowe. Od 2000 roku pracuje jako wykładowca na Wydziale Instrumentów Smyczkowych, Harfy, Gitary i Lutnictwa.

Wrodzone zdolności akompaniatorskie nie uszły uwadze nie tylko pedagogów uczelni, ale także wybitnym jurorom wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, w których uczestniczył. Od wielu lat jest stałym akompaniatorem na kursach mistrzowskich w Żaganiu, Chalinie, Szamotułach. Otrzymał szereg nagród i wyróżnień za akompaniament na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Jako pianista i kameralista koncertował w wielu miastach Polski i Europy m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Austrii, Chorwacji, Czechach.

Oprócz kariery muzyka, którą rozwija z wielką pasją, od lat działa na rzecz popularyzacji kultury muzycznej. Jest producentem wielu imprez muzycznych m.in. cyklu koncertów edukacyjnych „Speaking Concerts” realizowanych na terenie całego kraju, współorganizatorem Mistrzowskich Kursów Wiolonczelowych w Szamotułach, Festiwalu im Ph. i Ks. Scharwenków. Do ważniejszych jego realizacji zaliczyć należy ogólnopolską akcję edukacyjną „Piramida Chopina” (2010 rok) oraz międzynarodowy projekt „Muzyka w obozach zagłady” prezentowany w 2012 roku w Polsce, Niemczech i Izraelu.

Alina Komisarova

Pochodząca z muzykalnej rodziny, urodzona w Zaporożu na Ukrainie skrzypaczka. W latach 1978-1989 uczęszczała do Special Music School of Ukraine w Kijowie, gdzie rozpoczęła naukę gry pod okiem Jaroslavy Ryvniak. Już w wieku 9 lat występowała jako solistka z orkiestrą. W kolejnych latach studiowała na P.I Tchaikovsky National Music Academy pod opieką prof. Bogodara Kotorowitcha. W 1997 roku otrzymała z tej uczelni dyplom z wyróżnieniem. W trakcie wzmiankowanych lat koncertowała jako solistka w wielu krajach: Ukrainie, Włoszech, Niemczech, a także z orkiestrami takimi jak: National Philharmonic Orchestra, the Radio State Orchestra, the Soloists of Ukraine, Camerata Kiev. Nagrywała również dla artystów i radia na Ukrainie oraz za granicą. Brała udział – z sukcesami – w wielu międzynarodowych konkursach, m.in. Kloster Schoental (nagroda specjalna), Caltanissetta (II nagroda), N. Zabaleta (II nagroda), R. Molinari (III nagroda), wieńcząc je zdobyciem II nagrody w konkursie Intern. Yehudi Menuhin Violin Competition w 1993 roku, co szybko przyniosło jej rozpoznawalność w świecie muzyki. Później otrzymała również prestiżowe 5-letnie stypendium by móc kontynuować swoją naukę w Intern. Menuhin Music Academy, co pozwoliło występować jej ze słynną Cameratą Alberta Lysy’ego. Po ukoczeniu Menuhin Academy w 1999 została główną skrzypaczką Royal Danish Opera w Kopenhadze, gdzie żyje do dziś.

Alina również często występuje jako solistka z Copenhagen Chamber Soloists i jest jedną z założycielek Hamburger Streichsextett and the Anton Rubinstein Piano Trio. Jej ulubioną postacią jest Jaś Fasola.

Marcin Sikorski

Polski pianista-kameralista. Współpracował z takimi muzykami jak: Soyoung Yoon, Bartłomiej Nizioł, Alena Baeva, Veriko Tchumburidze, Soo Been Lee, Reiko Otani, Erin Keefe, Haik Kazazyan, Mei Diyang, Jarosław Bręk, Katarzyna Polonek, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Rafał Kwiatkowski, Radosław Pujanek, Katarzyna Budnik, Robert Kwiatkowski, Celina Kotz, Anna Malesza, Robert Łaguniak oraz zespołami – Kwartet Śląski, Kwartet Akademos. Na co dzień występuje w duecie fortepianowym z Małgorzatą Sajną-Mataczyńską.

Laureat konkursów muzyki kameralnej w Paryżu, Gdańsku, Pörtschach, Vercelli i Krakowie. Otrzymał nagrody dla najlepszego akompaniatora na międzynarodowych konkursach skrzypcowych: im. K. Szymanowskiego (Łódź 1997), im. H. Wieniawskiego (Poznań 2011), im. A. Chaczaturiana (Erywań 2012) i ponad 20 innych konkursach skrzypcowych, altówkowych i kontrabasowych. Był stypendystą Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, Prezydenta Miasta Bydgoszczy i włoskiego „In memoria di Vincenzo Pelosi”.

Koncertował w 18 krajach świata, m.in. na tak prestiżowych festiwalach jak: Chopinowski w Dusznikach (w latach 2012, 2014 i 2019), Schleswig Holstein Musik Festival (2007 i 2012), International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri w Chorwacji, Grieg in Bergen w Norwegii, Amber & Silk Festival w Pekinie. Występował w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Cité Internationale des Arts w Paryżu, Konserwatorium w Petersburgu, na Zamku Królewskim i w Studio im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Filharmonii Narodowej, w obu salach NOSPR w Katowicach, w NFM we Wrocławiu.

Doktor habilitowany, od października 2020 profesor Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. Wcześniej od 1996 roku związany był z poznańską AM. Współpracował z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie oraz wieloma uczelniami i szkołami w Polsce. Prowadzi kursy mistrzowskie, był jurorem międzynarodowych konkursów kameralnych w Pekinie i Łodzi.